A munkaviszony létesítésekor a munkáltatónak több kötelező adatot kell elkérnie a munkavállalótól annak érdekében, hogy jogszerűen meg tudja kötni a munkaszerződést, be tudja jelenteni a foglalkoztatást, és teljesíteni tudja az adózási, társadalombiztosítási és munkajogi kötelezettségeit.
1. Személyazonosító adatok
- Teljes név (születési és jelenlegi név)
- Születési hely és idő
- Anyja neve
- Állampolgárság
- Személyazonosító okmány (személyi igazolvány, útlevél vagy jogosítvány) száma
- Lakcímkártya száma
- Adóazonosító jel
- TAJ szám
- Lakcím (állandó és tartózkodási cím)
2. Bankszámlaszám
A munkabér utalásához szükséges, hacsak a felek írásban másképp nem állapodnak meg (például készpénzes kifizetésben).
3. Iskolai végzettséget igazoló dokumentumok
- A betöltött pozícióhoz szükséges végzettségek, képesítések másolata
- Szakmai gyakorlat vagy igazolás korábbi munkaviszonyról (ha releváns)
4. Adóelőleg-nyilatkozatok
- Nyilatkozat családi kedvezményről
- Nyilatkozat első házas kedvezményről (ha van ilyen jogosultság)
- Egyéb adókedvezményekre vonatkozó nyilatkozatok (pl. Súlyos fogyatékosság, Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, 30 év alatti anyák kedvezménye)
5. Munkavégzéshez szükséges egyéb dokumentumok
- Erkölcsi bizonyítvány (ha a munkakörhöz jogszabály előírja)
- Munkaköri alkalmassági orvosi igazolás
- Jogosítvány (ha a munkavégzéshez szükséges)
- Munkavállalási engedély (harmadik országbeli állampolgároknál)
6. Előző munkaviszonyra vonatkozó adatok
- Kilépési igazolás vagy munkaviszony megszűnését igazoló dokumentum előző munkahelyről
- Végkielégítésre, felmondási időre vonatkozó információk (ha még tart valamilyen jogviszony)
7. Elérhetőségi adatok
- Telefonszám
- E-mail cím (kommunikációhoz, nem hivatalos nyilvántartási célra)
Adatkezelési szabályok
Fontos, hogy a munkáltató az adatokat csak a jogviszony létesítése és fenntartása céljából kezelheti. Az adatkezelésre az általános adatvédelmi rendelet (GDPR), valamint a magyar Info tv. (2011. évi CXII. törvény) előírásai érvényesek.
Minden munkavállalónak írásos adatkezelési tájékoztatót kell kapnia, amely tartalmazza:
- Milyen adatokat kezel a munkáltató
- Milyen célból
- Mennyi ideig
- Kinek adhatja tovább (pl. NAV, OEP, biztosító stb.)
Összefoglalás
2025-ben a munkavállaló felvételéhez a munkáltatónak továbbra is számos kötelező adatot kell elkérnie. Ezek jogszabályi háttere nem változott jelentősen, de az adatkezelésre vonatkozó elvárások egyre szigorúbbak. Érdemes ezért minden esetben naprakész nyilatkozatmintákat, tájékoztatókat alkalmazni, és konzultálni munkaügyi vagy adatvédelmi szakértővel.
Ingyen letölthető Belépő Adatlap
2025-ös jogszabályoknak megfelelő sablon PDF formátumban
Letöltés most